آخرین مطالب

گفت‌وگو بافرهیخته خوری آقای احمد شمسی از دبستان محمدطالب تا دانشکده پزشکی یزد

احمد شمسی فرزند بَدِر متولد سال ۱۳۸۲ در خور، دوره دبستان خود را تا پایه چهارم در مدرسه محمدطالب خور و پایه پنجم و ششم را در مدرسه کوشا لار گذرانده است. دوره متوسطه اول و دوم را نیز در دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی لار به پایان رسانده است. او دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد می باشد.

۱. اگر حقوق معلمان در ایران بیشتر یا در سطح پزشکان بود! احمد شمسی الان دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بود؟

بازهم پزشکی را انتخاب می کردم و با آگاهی کامل نسبت به پزشکی انتخاب رشته کردم. همه پزشکان درآمد هنگفتی ندارند. برای گرفتن تخصص در پزشکی ۱۳ سال نیاز به تحصیل مجدد و گذراندن طرح هست و در این مدت پزشکان درآمدی هم ندارند. سختی دروس، استرس کار، حساسیت ‌های شغلی در رشته پزشکی نسبت به دیگر شغل ها قابل مقایسه نیست. در نهایت با تمام سختی هایش پزشکی را بر اساس علاقه انتخاب کردم. حتی پزشکی را به رشته‌ های دیگری که می ‌توانست راحت ‌تر درآمد بیشتری را هم داشته باشد ترجیح دادم.

۲. اگر به جای لارستان در تهران زندگی می‌کردی رتبه‌ات دو رقمی یا سه رقمی می‌شد‌؟ و اینکه امکانات و جو آموزشی شهرها تاثیری بر موفقیت در کنکور دارد؟

امکانات آموزشی خیلی تاثیر دارد ولی لزوما تعیین کننده نیست. نقش دبیران مدارس بسیار مهم است. به عنوان مثال مدرسه ما ( شهید بهشتی لارستان) به طور مستمر با سمپاد شیراز و تهران در ارتباط بودند ولی اراده و تلاش دانش‌آموز را نمی‌شود نادیده گرفت. در حال حاضر امکانات آنلاین می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای امکانات کمتر در شهرهای کوچک‌تر باشد. مهم این است که دانش‌آموزان از فرصت‌ها استفاده کنند و بهانه‌تراشی نکنند.

۳. با آموزش آنلاین در ترم اول ارتباط برقرار کردی؟ آینده دانش‌آموزانی که این مدت دروس مهم‌شان را آنلاین یاد گرفته‌اند چطور ارزیابی می‌کنی؟

شخصا با آموزش آنلاین چه در مدرسه و چه دانشگاه مشکل نداشته‌ام. اگر برای خود دانش‌آموز مهم باشد حتما وقت صرف می‌کند و مطالعه‌اش را ادامه می‌دهد. همیشه نمی‌توان منتظر شرایط ایده‌آل ماند تا کاری را شروع کرد. باید شروع کنیم و برای رسیدن به خواسته‌هایمان تلاش کنیم. در آموزش آنلاین صرفا فضای آموزشی تغییر کرده است و محتوا و دبیر ثابت هستند و جایی برای بهانه‌جویی نیست!

۴. بعد از دوره پزشکی عمومی، دنبال چه تخصصی خواهی رفت؟ ترجیح میدهی برای کار به خور برگردی یا احتمالا تو را در شهرهای بزرگ‌تر خواهیم دید؟

در حال حاضر تصمیمی نگرفته‌ام و باید بخش‌های مختلف را تجربه کنم. مسلما هر فردی نسبت به زادگاه خودش حس تعلق و وابستگی دارد و مایه مباهات من هست که به بتوانم به همشهریانم خدمت کنم و امیدوارم خداوند این توفیق را در آینده به من بدهد.

۵. بالاخره آزمون‌های آزمایشی موسسات و کتاب‌های کمک‌آموزشی برای رتبه شدن ضروری هست یا مردم به حرف صدا و سیما گوش بدهند و فقط کتاب درسی بخوانند؟

اگر نهادهای رسمی واقعا اعتقاد دارند تنها کتاب درسی لازم هست و دانش‌آموزان به این موسسات نیار ندارند چرا صدا و سیما بستر تبلیغات گسترده کنکوری، آزمون‌ها و کتاب‌ها شده است و بعضی از موسسات ساعت‌ها برنامه در تلویرون دارند؟ واقعیت این هست که آزمون‌ها و کتاب‌ها بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده هستند. کتاب درسی صرفا پایه و اساس را آموزش می‌دهد اما با کتاب‌های جانبی آمادگی تکمیل می‌شود. پس برای موفقیت ناگزیر در این زمینه هم باید هزینه بشود.

۶. مهم‌ترین چالش‌ها و سختی‌هایت تا قبولی در رشته پزشکی چه چیزهایی بودند؟ چه توصیه‌ای به همشهری‌هایت در این زمینه داری؟

 مطالعه زیاد و طولانی مدت خسته کننده است! مواقعی که علی‌رغم تلاش زیاد، نتیجه مطلوب کسب نمی‌شد کم انگیزه می‌شدم. اینکه جامعه و نزدیکان در حال تفریح هستند و شما نمی‌توانید مثل آن‌ها باشید همیشه یک چالش بزرگ است. توصیه من این است که دانش‌آموزان اول هدف‌شان را مشخص کنند و عاشق آن باشند. این تنها راه‌ حل برای چیره شدن بر این سختی‌ها و چالش‌هاست. هر مسیری پستی و بلندی دارد. کسی که واقعا مقصد را بخواهد راهش را ادامه می‌دهد و بهانه‌ها را کنار می‌گذارد و می‌جنگد.

۷. چشم‌انداز وضعیت تحصیلی شهر خور رو چطور می‌بینی؟ چه توصیه‌ای به دانش‌آموزان داری؟

اهمیت تحصیل و ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر در شهر خور به مرور در حال جا افتادن است. ولی نیاز است جهت پیشرفت محسوس‌تر در کنار مدارس برنامه‌های آموزشی و تقویتی هدفمند در سطح شهر اجرا شود. نقش کمیته دانش‌پژوهان خور در این زمینه قابل تحسین است که با اجرای برنامه های آموزشی مختلف گام‌های موثری در این مسیر بر می‌دارند. تعامل بین خانواده‌ها و کمیته دانش‌ پژوهان بسیار مهم است و خیرین باید توجه خاصی در این زمینه به این کمیته داشته باشند تا شاهد نتایج بسیار بهتری در سطح شهر باشیم.

۸. پدر و مادر؟

مهم ترین حامیان و یاوران پدر و مادر عزیزم هستند. دست آنها را می‌بوسم و قدردان زحمات آن‌ها هستم. از شروع تحصیل تا موفقیت امروز حمایت‌های دلسوزانه آن‌ها را داشته‌ام. با تمام وجود امکانات را برایم فراهم کردند و محیط مناسبی را در فضای خانواده برای مطالعه و پیشرفت من به وجود آوردند. جا دارد این ‌جا از دبیران عزیرم در تمام مقاطع که افتخار شاگردی شان را داشته ام تشکر کنم.

یک نظر

  1. سلام خسته نباشید
    محمد حسین کامیابی فرزند عبدالرحمن کارشناسی دانشگاه آزاد لار ارشد دانشگاه آزاد شیراز
    دکترا هم دانشگاه آزاد شیراز هستند که فارغ‌التحصیل هم شده اند ولی خبر قبولی ایشان در هیچکدام از مقاطع به سمع دوستان نرسیده است در صورت امکان اطلاع رسانی کنید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.