آخرین مطالب

انجمن ادبی بامداد خور برگزار کرد: شبی با خالو راشد!

منبع: http://khour.ir/?p=156
 
ایوب محمودی: نشست صمیمی انجمن ادبی بامداد خور با حضور راشد انصاری(خالو راشد) طنزپرداز برجسته کشور و برخی از اعضای انجمن ادبی لار(عبدالرضا مفتوحی، حمید منشی، منیره جهان بین، محبوبه وحیدیان) و عزیزانی چون دکترکاظم رحیمی نژاد رییس تشکل لارستان بیدار، دکتراسدالله نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان، فرزاد قناعت پور مسئول مرکز رشد فناوری لارستان، مسعود شجاعی مسئول اتاق فکر فرمانداری ویژه لارستان؛ و دوستان دیگر از ساعت ۱۰ شب ۲۸ تیرماه ۹۴ آغاز شد.
اسم خالو راشد که بیاید نشست ادبی از همان اول صمیمی خواهد شد! شهرام صالحی مسئول کمیته دانش پژوهان خور، به نمایندگی از سایر دوستان به همه خیر مقدم گفت و عنان سخن را به خالو راشد سپرد. راشد ضمن معرفی کوتاهی از خود، از فعالیت های انجمن ادبی خور پرسید و از حضور خود در این جلسه آن هم در شهر خور ابراز خرسندی کرد. دکتر نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه امروز ۲۸ تیرماه زادروز سیمین بهبهانی می باشد وی را شاعری بزرگ و آزاده دانست و بانوی غزل ایرانش نامید. وی همچنین بر این نکته تاکید داشت که سیمین به خاطر علاقه به طنز اجتماعی، در جلسات ادبی مختلف، اشعار طنز دوستان را قرائت می کرده، و همین امر باعث شده بود تا بسیاری از اشعار طنز دیگران را به وی نسبت دهند. کما اینکه شعری از راشد انصاری را هم به وی نسبت دادند و در فضای مجازی نیز منتشر شد. وی با معرفی کتاب «با مادرم همراه» که در حقیقت زندگینامه خودنوشت سیمین بهبهانی می باشد سخنان خود را به پایان رساند. سپس عبدالرضا مفتوحی شعر زیبایی را به زبان لاری خواند که با استقبال دوستان مواجه شد. در ادامه فرزاد قناعت پور، مختصری از شروع کار انجمن ادبی آفتاب لار را بیان کرد و در تکمیل سخنان دکتر نوروزی، سیمین را از معدود شاعرانی دانست که جو زده نیست و شجاعانه به کار غزلسرایی پرداخته؛ آن هم در دوره ای که بسیاری از شاعران را تب نیمایی سرایی می گرفته است. وی کتاب «یاد بعضی نفرات» سیمین بهبهانی را هم معرفی کرد که در حقیقت، گوشه‌هایی از زندگی، احوال و آثار برخی شعرا و نویسندگان معاصر را ـ بعضا در قالب خاطرات و دریافت‌های شاعرانه ـ به دست می‌دهد. وی سپس با اشاره به این مساله که در حوزه شعر با دو مساله اساسی «محور جانشینی و محور هم نشینی» روبرو هستیم، تاکید داشت که در حوزه نثر محور هم نشینی از قدرت بالایی برخوردار است. به طوری که می توانیم ادعا کنیم شاکله نثر را محورهای همنشینی اش تشکیل می دهد. همانطور که آن شاعرانگی ها، تشبیهات و تصویرها مبتنی بر محور جانشینی هستند که در شعر نمود می یابد.
در ادامه بحث، دکتر مرجان کامیاب در ارتباط با مساله طنز در حوزه ادبیات کودک مطالبی را بیان کرد. وی تجسم قهرمان قصه در یک وضعیت نامعمول را ویژگی برجسته طنز عنوان کرد و از داستان روباهی با دم موش نام برد که حاوی این خصلت می باشد. ایشان با اشاره به داستان های محمدرضا شمس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، وی را یکی از موفق ترین نویسندگان ایرانی در این حوزه معرفی کرد.
جلسه سپس با قرائت چند شعر زیبا توسط راشد انصاری ادامه پیدا کرد و دوستان پس از یک استراحت کوتاه و پذیرایی، مجددا به خوانش شعر پرداختند. در این بخش موسی پورپلاش و ایوب محمودی از خور اشعاری را خواندند. این جلسه در نهایت با قرائت اشعار خالو راشد که با استقبال دوستان همراه بود به پایان رسید.
 
خالو راشد 1
 
خالو راشد 2
 
خالو راشد 3
 
خالو راشد 4
 
خالو راشد 5
 
خالو راشد 6
 
خالو راشد 7
 
لینک خبر در سایت آفتاب لارستان:
http://aftablarestan.ir/%D8%B4%D8%A8%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D9%8A%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%8A%D9%85%D9%8A%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7
 
خالو راشد 8
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.