آخرین مطالب

شصت و چهارمین جلسه انجمن ادبی بامداد خور در دفتر کمیته دانش پژوهان برگزار شد.

ایوب محمودی: جلسه شصت و چهارم انجمن ادبی بامداد خور با حضور ۱۹ نفر از علاقه مندان به شعر و ادب در مکان همیشگی انجمن ادبی بامداد، یعنی دفتر کمیته دانش پژوهان خور راس ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵ برگزار شد. جلسه با موضوع آزاد توسط احمد رضایی و با خوانش شعری از محمدعلی سپانلو آغاز شد. حامد شفیعی بخشی از نوشته های محمود دولت آبادی را خواند و موسی پورپلاش، شعر پرستار که سروده خودش بود را برای حضار خواند و با خوانش شعری توسط آرزو قاضی زاده، ادامه یافت. دور دوم خوانش توسط احمد رضایی(شعری از نیما) عبدالله کاروانی(شعری از کلیم کاشانی)، معصومه تکاپوی(خوان هشتم آدمک اخوان)،فاطمه قطبا(داستان بی بال پریدن قیصر امین پور)، عالیه تاجدار(شعری از رویا شاه حسین زاده)،یدالله خرمی(زمستان اخوان ثالث)، شهرام صالحی(شعری از مولانا)، میرحسین کامیاب(شعر باران گلچین گیلانی)، ایوب محمودی(شعری از خواجوی کرمانی) عبدالله کاروانی(شعری محلی که سروده خودش بود) ادامه یافت و با خوانش شعر قاصدک اخوان ثالث توسط یعقوب فاتحی به پایان رسید. در پایان خوانش اشعار در دور دوم، یدالله خرمی درباره ارتباط شعر زمستان اخوان با فضای سیاسی آن روزگار(بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲۲) توضیحاتی را ارائه کرد. خوانش بسیار زیبای بخش هایی از شاهنامه(رزم رستم و اشکبوس) توسط موسی پورپلاش و توضیحات نیکویی که درباره شاهنامه و برخی شخصیت های آن ارائه دادند بر فضای حماسی انجمن افزود! محمود شمسی نیز توضیحاتی درباره اولین شاهنامه و نسخه مورد استفاده فردوسی و دقیقی یعنی نامه ناموران ارائه کرد. یدالله خرمی نیز در ادامه بحثی را درباره اسامی مورد استفاده ایرانی در مناطق جنوب فارس مطرح کرد. اینکه در بخش هایی از مناطق لارستان مانند بلغان اسامی شاهنامه ای مانند لهراسب، گشتاسب، سهراب و … به وفور دیده می شود و حتی در بلغان نام خانوادگی به نام اشکبوس وجود دارد. حامد شفیعی، درباره ریشه یابی کلمه مهراب که در خوانش موسی پورپلاش وجود داشت اینگونه بیان داشت که مهرآب کلمه ای است اصیل فارسی متشکل از مهر یا میترا و آب( آیین مهر، که بر پایه پرستش میترا یا مهر ایزد ایران باستان). عبدالحمید امانی که با تاخیر به جلسه رسیده بود با ذکر خاطره ای از دبیر ادبیات دوران تحصیل خود و خوانش شعری از حافظ از حفظ (بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم) شور و شوقی دیگر به انجمن ادبی بامداد داد.

در پایان نیز بخاطر کوچک بودن فضای دفتر کمیته و افزایش اعضای انجمن، در ارتباط با مساله تعیین مکانی بهتر جهت برگزاری جلسات آتی بحث شد و مقرر شد از بین مسجد عثمان و حسنین، مکانی مناسب تر، انتخاب و پس از تجهیز، جلسات آتی در آن جا برگزار شود.

شرکت کنندگان در جلسه:
خانم ها: فاطمه خشنود و فرزندش، آرزو قاضی زاده، معصومه تکاپوی، عالیه تاجدار، نازنین خرمی، فاطمه قطبا
آقایان: احمد رضایی، شهرام صالحی، حامد شفیعی، محمود شمسی، عبدالله کاروانی، یعقوب فاتحی، موسی پورپلاش، ایوب محمودی، یدالله خرمی، میرحسین کامیاب و اسحاق شمسایی

منبع: سایت خور
20170208_214435-20170208_214450-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.