جلسه انجمن ادبي خور با حضور دو مهمان ويژه برگزار شد

ایوب محمودی: ساعت ۳۰: ۲۱ شب ۱۱ مردادماه بالاخره پس از مدت ها وقفه، جلسه انجمن ادبی شهر خور در محل دفتر کمیته دانش پژوهان با حضور تعدادی از اعضای همیشگی انجمن و البته حضور دو میهمان ویژه (دکتر اسدالله نوروزی عضو هئیت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان و محمد فیاض پور رئيس اداره آموزش و پرورش لارستان) برگزار شد.

حضور این دو مهمان حال و هوای تازه ای به جلسه داد و مباحث مختلفی پیرامون شعر نو و کلاسیک و جنبه های مختلف آن و همچنین پرهیز از تقلید صرف توسط شاعران نوپا و گریز از هنجارشکنی های ناستوده که چارچوب های شعری را دچار خدشه می سازد و نظم را با نثر و متن را با شعر یکی می پندارد، توجه به اهمیت موسیقی درونی شعر و هنر واژه گزینی و … مطرح شد.

در ابتدای جلسه آقای خسرو جمالیان به عنوان رییس انجمن ادبی شهر خور و همچنین آقای میرحسین کامیاب از اعضای فعال انجمن، گزارشی کوتاه درباره روند شکل گیری انجمن و تعداد جلسات انجام شده و نحوه برگزاری جلسات، تعداد اعضای فعال و فعالیت های مرتبط ارائه کردند.

محمد فیاض پور که ادبیات خوانده است و دستی نیز در شعر و شاعری دارد و در همین مدت کوتاه مدیریتش در اداره آموزش و پرورش لارستان، نشان داده توجه ویژه ای به فعالیت های فرهنگی و حضور در جلسات انجمن های ادبی و همایش های مرتبط در کنار مسائل آموزشی و تربیتی دارد از تشکیل این انجمن و فعالیت های آن ابراز خرسندی كرد و بیان داشت که فعالیت های مستمر انجمن در درازمدت می تواند اثرات مطلوب خود را نشان دهد گرچه نباید انتظار داشت در کوتاه مدت از دل این انجمن شاعرانی بزرگ تربیت شده و به جامعه تحویل دهیم.

او نفس تشکیل این گونه نشست ها و فعالیت ها را ارزشمند دانست و به همه اعضاي انجمن توصیه كرد که این چراغ را همیشه روشن نگه دارند. وی پیشنهاد کرد تا در جلسات آتی انجمن، علاوه بر بحث و گفتگو پیرامون شاعران خاص، به بررسی موضوعات مختلف در این عرصه از جمله ساختارهای شعر نو و کلاسیک، تصویرسازی در شعر و … نیز پرداخته شود.

همچنین ضمن تاکید بر این مسئله که سه رکن اصلی شعر را اندیشه، احساس و خیال پردازی تشکیل می دهد در ارتباط با مسئله استقبال در شعر گفت که امروزه گرچه شاید در قوالب و اوزان مجبور به تقلید باشیم اما در واژه گزینی و تصویرسازی این کار جایز نیست و اینجاست که باید هنر شعر خود را نشان دهیم. وی در همین ارتباط با نقل خاطره ای از حدود ۲۰ سال پیش خود، به تاثیر شعر “با همه ی بی سر و سامانی ام” محمدعلی بهمنی بر خودش اشاره کرد که شعری در همان وزن و قالب سروده ولی با تصویرسازی متفاوت که خواندن بخشی از آن شعر زیبا با تحسین و استقبال دوستان مواجه شد. مخصوصا بیت آخر که:

پشت در مدرسه عشق تو/ گریه ی آن طفل دبستانی ام!

سپس دکتر نوروزی با اشاره به این موضوع که امشب قرار بوده بیشتر شنونده باشد تا گوینده و از همین رو جناب فیاض پور را نیز با خودشان همراه کرده اند به مباحث مختلفی در حوزه شعر اشاره کرد که با استقبال بسیار دوستان مواجه شد. وی با تاکید بر این مسئله که نباید هر چیزی را با عنوان شعر وارد عرصه هنر کنیم به تفاوت بین متن و نثر ادبی با نظم و شعر اشاره کرد و اینکه نیازی نیست برای آنکه اثر خود را زیباتر جلوه دهیم حتما به نام شعر آن را ارائه کنیم چه بسا که همان متن زیبای ادبی ارزش هنری بیشتری هم داشته باشد.

اين مدرس دانشگاه با تاکید مجدد بر این مسئله که شعر بدون موسیقی بی معناست به موسیقی درونی اشعار شاعرانی چون شاملو که یکه تاز شعر سپید هم می باشد اشاره کرد و زیباترین قسمت های شعر وی را آن بخش های دانست که دارای وزن و موسیقی درونی هستند.

او نیز در بحث استقبال و نقیضه در شعر مباحثی را مطرح کرد از جمله اینکه در استقبال شعری باید دقت زیادی داشته باشیم که اولا از شعری استقبال شود که ارزش شعری بالایی داشته باشد و دوم اینکه بکوشیم کاری فراتر از آن ارائه کنیم.

وي افزود: شعر باید در حقیقت جوشش ذوق خود شاعر باشد و با استقبال نادرست باعث تخریب شعر خود نشویم. باید فضا و مضامین را به سمت و سویی دیگر کشاند و به تصویرسازی تازه ای دست زد. او با اشاره به استقبال حافظ از برخی اشعار سعدی گفت که وی شاید پا به پای سعدی رفته باشد اما هرگز نتوانسته پا را از آن فراتر بگذارد و شاید در برخی موارد حتی ضعیف تر هم عمل کرده است. دكتر نوروزي اضافه كرد: می توان قالب شعر را برگزید و در آن چارچوب شعر گفت اما مضمون باید تغییر کند تا به تکرار کلام نیانجامد. با این حال ایرادی ندارد که از کار قوی استقبال کرد.

وی با اشاره به اینکه محمد تقی بهار شاید در قصیده برتر از سعدی باشد اما هیچ گاه در عرصه غزل موفق نبوده و او به همراه شهریار و دکتر حمیدی که به استقبال از غزلیات سعدی رفته اند عموما ناموفق بوده اند. اما عماد خراسانی گرچه شاید چندان شناخته شده نباشد اما در استقبال از این شعر زیبای سعدی که:

هر شب اندیشه دیگر کنم و جای دگر/ که من از دست تو فردا بروم جای دگر

به زیبایی چنین سروده اند:

گر چه مستيم و خرابيم چو شب های دگر/ باز كن ساقی ِ مجلس، سر مينای دگر

در ادامه جلسه نیز موسی پورپلاش و ایوب محمودی اشعاری را خواندند که مورد نقد و بررسی دوستان قرار گرفت.

خانم تکاپو نیز مطلبی را درباره هفت پیکر نظامی ارائه کرد و آقاي رضایی نیز در اهمیت توجه به شعر و علم فارغ از اندیشه های مادی آن سخنانی را مطرح کرد. در پایان نیز یدالله خرمی با اشاره به این موضوع که باید به جوانان هنردوست بیاموزیم که تا می توانند بخوانند و سپس به سرودن بپردازند؛ از حضور مهمانان تشکر کرد. با گرفتن چند عکس یادگاری، جلسه حوالی ساعت ۱۲ شب به پایان رسید.

لینک این مطلب در سایت آفتاب لارستان

انجمن ادبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.