آخرین مطالب

متن سخنرانی دکتر افتخار در دومین گردهمایی دانشجویان و فارغ التحصیلان خور

متن سخنرانی دکتر ابراهیم افتخار در دومین گردهمایی دانشجویان و فارغ التحصیلان خور
در ۲۱ شهرویر ماه ۱۳۸۹
بنا به تقاضای برخی دوستان مبنی بر درخواست متن سخنرانی دکتر ابراهیم افتخار، متن مورد نظر در ادامه مطلب همراه با نمودارهای مربوطه آورده شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خیر مقدم خدمت کلیه حضار محترم. امیدوارم تا این قسمت از برنامه های همایش رضایت دوستان رو جلب کرده باشه. قبل از این که صحبت خود را آغاز کنم بر خود واجب و لازم می دانم که از کلیه ی دست اندرکاران همایش تشکر و قدردانی کنم. دوستان و دانشجویانی که بدون هیچگونه چشم داشتی و صرفا به خاطر اهمیتی که به مسائل فرهنگی شهر خور قائل هستند اقدام به برگزاری این همایش کرده اند.
موضوعی که قرار شد راجع به آن صحبت کنم ” ارزیابی آماری از وضعیت تحصیلات در شهر خور و ارائه راهکارهایی در جهت هدفمندتر ساختن آن می باشد”.
طبق آخرین آمار به دست آمده از وبلاگ آقای شهرام صالحی  و نیز اطلاعات جدیدی که دوستان آماده کرده اند، در حال حاضر در شهر خور 400 نفر دانشجو و فارغ التحصیل وجود دارد که در 52 کد رشته در حال تحصیل یا فارغ التحصیل شده اند. بررسی دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش نشان می دهد که در چهار زیر گروه اصلی تحصیلی در حدود 500 کد رشته وجود دارد که در شهر خور فقط دانشجویان تاکنون 52 کد رشته را انتخاب کرده اند که این امر نشان دهنده ی تنوع بسیار کم رشته ها در بین دانشجویان شهرمان می باشد که این مساله در قسمت های بعدی با جزیئات و مستندات بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

از این 400 نفر 215 نفر خانم و 185 نفر آقا می باشند. در نمودار زیر این وضعیت به صورت نمودار دایره ای نشان داده شده است. همانطور که نمودار نشان می دهد 54% محصلین را خانم و 46% آن را آقایان تشکیل می دهند. به عبارتی تعداد خانم های دانش آموخته 8% بیشتر از آقایان می باشد. بنابراین در گام اول این تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که آقایون حداقل برای برقراری وضعیت تعادل هم که شده باید بیشتر در زمینه تحصیلات تلاش کنند.

توزیع جنسیتی دانشجویان

در قسمت دوم پراکندگی دانش آموختگان شهر خور از نظر مدارک دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است: همانطور که در نمودار مشخص است از 400 نفر جمعیت تحصیل کرده شهر خور، 227 نفر دارای مدرک کارشناسی ، 109 نفر مدرک کاردانی ، 26 نفر کارشناسی ارشد و 10 نفر دارای مدرک تخصصی و دکترا می باشند. شایان ذکر است که 8نفر از دانش آموختگان دارای مدرک پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی بوده اند، که چون مدرک آن ها معادل کارشناسی ارشد است جزء این قسمت محسوب شده اند.

پراکندگی درصدی از نظر مدرک

در قسمت سوم توزیع دانشجویان و دانش آموختگان شهر خور از نظر گروه های تحصیلی ذکر گردیده است. طبق اطلاعات نمودار 153 نفر در رشته های علوم انسانی ، 136 نفر در رشته های فنی – مهندسی، 68 نفر در رشته های علوم تجربی و 23 در زیر گروه هنر مشغول به تحصیل یا فارغ التحصیل شده اند.

پراکندگی دانشجویان و دانش آموختگان شهر خور از نظر گروههای تحصیلی

که در نمودار زیر این وضعیت به صورت درصد نیز نمایش داده شد ه است:

پراکندگی درصدی دانشجویان و دانش آموختگان شهر خور از نظر گروههای تحصیلی

تا اینجا اطلاعاتی ذکر گردید که به نظر اینجانب، تمامی حاضرین می بایست از آن آگاهی یابند. اما نگاه دقیق تر به داده های وضعیت تحصیلی شهر خور اطلاعات جالب و تأمل برانگیزی به دست می دهد که در جدول زیر آمده است.

همانطور که در ابتدای جلسه عرض کردم در شهر ما 400 نفر در 52 کد رشته مشغول به تحصیل اند. اما باید بگویم تنوع رشته ها از این مقدار هم بسیار کمتر می باشد، به گونه ای که در هر زیر گروه اصلی تحصیلی فقط یک یا دو رشته بیشترین جمعیت دانشجویان یا فارغ التحصیلان را به خود اختصاص داده است و تنوع رشته ها بسیار کم می باشد. به عنوان مثال در زیر گروه فنی-مهندسی دو رشته ی مهندسی عمران و کامپیوتر حدود 51% دانش آموختگان را تشکیل می دهد یا در زیر گروه تجربی دو رشته ی پرستاری و مامایی جمعا 57% دانش آموختگان را شامل می شود.

تنوع رشته های تحصیلی

اما سوالی که مطرح می گردد آن است که چرا در هر زیر گروه یک یا دو رشته پرطرفدار ترین بوده است؟ آیا بحث علاقه مندی دانشجویان به این رشته ها مطرح است؟ آیا نیاز جامعه ی خور به این رشته ها بیشتر بوده است؟ آیا در دسترس بودن دانشگاه هایی که این رشته ها را ارائه می کنند عامل تعیین کننده بوده است؟ قضاوت با حضار محترم. اما به نظر اینجانب عامل اصلی که باعث شده در هر زیر گروه تحصیلی یک یا دو رشته در اولویت دانشجویان باشد صرفا در دسترس بودن دانشگاه هایی است که این رشته ها را ارائه می کردند یعنی دانشگاه هایی در شهر لار و خور. واقعا اگر تفکر ما این گونه باشد که فقط رشته هایی را انتخاب کنیم که در دانشگاه های لار و خور موجود باشد، تنوع و توزیع آماری رشته ها در شهرمان بهتر از این نخواهد بود و این مسئله پیش آگهی خوبی در آینده نخواهد داشت. اصرار و پافشاری جهت تحصیل در شهر خور و لار و بودن در کنار پدر و مادر برای هیچکدام از دانشجویان به ویژه آقایان به هیچ عنوان پذیرفته نیست. من ازحضار محترم خواهشمندم که که این حصار را بشکنید و برای تحصیل به شهرهایی که رشته های متنوع و دانشگاه های بزرگتر و بهتر دارند مسافرت کنند و انتخاب رشته های دانشگاه های لار و خور را در اولویت آخر قرار دهند. از دوستان و حضار محترم خواهشمندم که اطلاعات ذکر شده در این جدول و کلاُ الگوی توزیع آماری تحصیلات در شهرمان را برای خانواده های خود تشریح کنند و نسبت به انتخاب رشته فرزندان خود حساسیت و اهمیت بیشتری قائل گردند تا انشاالله در آینده شاهد بهبود وضعیت کیفی تحصیلات در شهرمان باشیم.

نکته دومی که می بایست به آن اشاره کنم آن است که چرا اکثریت دانشجویان مقاطع کارشناسی بعد از اتمام دوره، تحصیلات را رها می کنند و درکنکور کارشناسی ارشد شرکت نمی کنند! به عنوان مثال در گروه فنی-مهندسی ما در حدود 50 نفر دانشجو یا فارغ التحصیل داریم چرا این دانشجویان نباید هر ساله در کنکورهای کارشناسی ارشد شرکت کنند؟ چرا هر ساله نباید شاهد قبولی حداقل 10 نفر در مقطع کارشناسی ارشد باشیم؟ من از دوستان و حضار محترم خواهشمندم خودشان را باور داشته باشند و یقین بدانند که اگر تلاش و پشتکار داشته باشید رتبه های بسیار خوبی را کسب خواهید نمود. فرق من و شمایی که در شهر خور هستیم و در کنکور رتبه ای نمی آوریم با آن کسی که رتبه 1 کنکور می آورد، صرفا داشتن پشتکار است. در واقع خداوند سطح پایه ای از هوش و استعداد را در نهاد همه قرار داده است و از این نظر اکثر انسان ها توانایی های برابری دارند و تنها عامل تعیین کننده داشتن پشتکار و خودباوری است. یادمان باشد در حال حاضر همین دانشگاه های لار و خور به نیروهای دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر به عنوان عضو هئت علمی شدیدا نیازمند می باشند. بنابراین باید بیش از پیش تلاش کرد و فرصت ها را غنیمت شمرد.

نکته ای که در آخر لازم میبینم یادآوری کنم آن است که در خود منطقه ی لارستان پتانسیل هایی نهفته است که دوستان و همشهریان عزیز یا از آن بی خبرند یا نسبت به آن بی اهمیت؟ ما در خود لار دانشکده پرستاری را داریم که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد و از امکانات و اساتید بسیار خوبی برخوردار است. در مدت چند سالی که با این دانشکده همکاری داشته ام تاکنون هیچ دانشجوی خوری در این دانشکده قبول نشده است. چرا؟ آیا دانشجویان ما به ویژه خانم ها قادر نیستند رتبه های 6000 یا 8000 در کنکور سراسری بیاورند تا در این دانشکده قبول شوند و مجبور نباشند با هزینه های زیاد وارد دانشگاه هایی با کیفیت آموزشی کمتر شوند؟ در سال گذشته رشته ی لیسانس اتاق عمل نیز در دانشکده ی پرستاری راه اندازی شده است.

در شهر گراش دانشکده ی پیراپزشکی وجود دارد که در چهار رشته ی علوم آزمایشگاهی، هوشبری،فوریت های پزشکی و اتاق عمل در مقاطع لیسانس دانشجو می پذیرد. این دانشکده نیز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد و دارای امکانات خوابگاه، آزمایشگاه های خوب و مجهز می باشد . تاکنون متاسفانه هیچ دانشجویی از شهرمان در این دانشکده نیز پذیرفته نشده است. این دو دانشکده را از آن جهت نام بردم که ظاهرا همشهریان محترم تمایل دارند در شهر و منطقه ی خودمان به تحصیل بپردازند و بدین جهت چرا نباید از این پتانسیل ها استفاده کنند؟؟؟

در آینده ی نه چندان دور دانشگاه علوم پزشکی لارستان راه اندازی خواهد شد که مطمئنا به جذب نیروهای متخصص و بومی بسیار نیازمند می باشد. لذا همشهریان محترم باید از هم اکنون به فکر بوده و در جهت کسب مدارک بالاتر بیش از پیش تلاش کنند. امیدوارم همه ی ما در جهت اعتلاء سطح فرهنگی وعلمی شهرمان فرصت ها را غنیمت شماریم و از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

2 نظرات

  1. حبیب الله عباسی

    از مطالب بسیار خوب و تامل برانگیزی که آقای دکتر افتخار در دومین همایش دانشجویی ایراد کرده اند بسیار لذت بردم و امیدوار هستم که مورد توجه ویژه قشر جوان و در حال ورود به دانشگاه از یک طرف و دانش آموختگان جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، از طرف دیگر قرار گیرد.

  2. عارف رفیعی

    اینچنین بیانات روشنگری نیاز امروز جامعه خور است. باید بسیاری از ذهنیت های غلط ما از بین بروند حتی در میان قشر تحصیلکرده ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.