آخرین مطالب

برگزاری مراسم شمشیر بازی شهر خور در کاخ گلستان تهران و شیراز

به مناسبت هفته میراث فرهنگی و به دعوت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از گروه شمشیر بازی شهر خور، قرار است روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه 1390 در محل کاخ گلستان تهران «شمشیربازی خوری» طی مراسمی به اجرا در آید. شهرام صالحی مسئول هماهنگی این گروه با عنوان اینکه این مراسم در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی کشور به شماره 182 در 19 بهمن ماه 1389 ثبت شده است افزود: به امید خداوند قرار است پس از اجرای این مراسم در تهران با حمایت مسئولان محترم، شمشیر بازی خوری به عنوان میراثی کهن به صورت رسمی با تأمین امکانات، زیر نظر کمیته دانش پژوهان شهر خور و سازمان میراث فرهنگی در برنامه های رسمی کشوری اجرا شود. وی افزود در فرودین ماه امسال نیز از این گروه برای شرکت در مراسم جشن نوروزی در تخت جمشید دعوت به عمل آمد که متأسفانه به دلیل کمبود امکانات میسر نشد.
اسامی گروه شمشیر بازی در سفر به تهران:
1. محمد صالح (باشی) اسماعیلی 2. محمد طاهر اسماعیلی 3. فردین شمسی 4. جاسم قطباء 5. حامد فضلی 6. نادر فضلی 7. شهرام صالحی 8. ماشالله قطباء 9. حسین باقرزاده 10. احمد نوبخت
بازتاب مراسم تهران در خبرگزاری ها:
خبرگزاری فارس
صحبت نو (پیش از مراسم تهران)
وب سایت قطره
صحبت نو (پس از مراسم تهران)
گزارشی از برگزاری مراسم شمشیر بازی در کاخ گلستان تهران:

گروه شمشیر بازی شهر خور در قالب تیمی 10 نفره بعد از ظهر روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه در کاخ گلستان تهران در نخستین روز هفته میراث فرهنگی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور و همکاران وی، مسئول ثبت میراث معنوی کشور، رئیس، معاون و سایر مسئولان میراث فرهنگی استان فارس و سایر استانهای شرکت کننده و در حضور جمعی از مردم تهران و سایر شهرها و خوری های مقیم تهران به اجرای مراسم «شمشیربازی خوری» پرداخت.

این گروه متشکل از 6 نفر شمشیر باز (1. محمدصالح اسماعیلی/ 2. محمد طاهر اسماعیلی/ 3. فردین شمسی/ 4.جاسم قطباء/ 5. نادر فضلی/ 6. حامد فضلی) و 3 نوازنده ساز و نغاره محلی (1. ماشاله قطباء/ 2. حسین باقرزاده/ 3.احمد نوبخت) به سرپرستی شهرام صالحی روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه با پرواز لار – تهران به دعوت میراث فرهنگی فارس و مسئولیت کمیته دانش پژوهان خور عازم تهران شد.

گروه شمشیر بازی خور ابتدا ساعت17:30 توسط گروه نوازنده به اجرای ساز «مبارک باد» به عنوان مقدمه مراسم پرداخت. سپس گروه موسیقی محلی استان کهگولیه و بویراحمد به اجرای مراسم پرداخت و بعد از آن مراسم شمشیربازی خوری ساعت 19:30 با ساز «سرکوهی» آغاز شد. این مراسم یکی از معدود رسومی بود که از صبح برگزاری نمایشگاه تا آن لحظه اکثر مسئولان حاضر در نمایشگاه را برای دیدن از نزدیک، در حلقه مراسم جمع کرده بود. شمشیربازها و رباعی گوها حدود 30 دقیقه با شکوه تمام مراسم را اجرا کردند و تحسین همگان را برانگیختند. برای مردم و مسئولان این رسم به عنوان رسمی بی نظیر و منحصر بفرد بسیار جالب بود. در اولین خبر؛ اخبار ساعت 20 شبکه تهران خبر برگزاری مراسم را پخش کرد.

به گفته مهندس نصیری معاون میراث فرهنگی فارس: «شمشیربازی خوری یکی از معدود رسومی است که بعد از ثبت در فهرست میراث معنوی کشور هنوز با قوت تمام اجرا می شود. و از این حیث یکی از رسوم منحصر بفرد است.»

در حین اجرای برنامه بروشوری در معرفی شمشیر بازی و بروشور معرفی شهر خور بین حضار پخش شد. از نکات قابل ذکر در مورد مراسم می توان به این نکته اشاره کرد که ابتدا به عموم اعلام شده بود مراسم ساعت 20:30 برگزار خواهد شد ولی حدود ساعت 17 به ساعت 19:30 تغییر یافت. که بسیاری از مردمی که برای مراسم ساعت 20:30 مراجعه کردند از این تغییر برنامه گلایه کردند. گروه شمشیربازی خور با پرواز ساعت3:20 بامداد پنجشنبه به شیراز و سپس ساعت 12:30 ظهر به لار بازگشت. این فستیوال به مدت یک هفته با حضور نمایندگان تمامی استانهای کشور در کاخ گلستان ادامه دارد.

شماره ثبت شمشیربازی شهر خور در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: 182    به تاریخ: 19 بهمن ماه 1389

———————————————————————————————-

shamshirbazi khoury (1)
گروه شمشیربازی پیش از مراسم – روبروی تخت مرمر کاخ گلستان تهران
 
بازدید رئیس(آقای بقایی) و معاون(آقای علویان) میراث فرهنگی کشور از غرفه فارس و محل اسکان شمشیربازان خوری
بازدید رئیس(آقای بقایی) و معاون(آقای علویان) میراث فرهنگی کشور از غرفه فارس و محل اسکان شمشیربازان خوری
 
بازدید پهلوان بهمنی(مبتکر و مجری ورزشهای باستانی در اروپا)  از غرفه فارس
بازدید پهلوان بهمنی(مبتکر و مجری ورزشهای باستانی در اروپا) از غرفه فارس
 
لحظاتی قبل از مراسم
لحظاتی قبل از مراسم
 
معرفی شمشیر بازی خور توسط مهندس سخن پرداز - نماینده میراث فرهنگی فارس
معرفی شمشیر بازی خور توسط مهندس سخن پرداز – نماینده میراث فرهنگی فارس
 
مردم و مسئولان حاضر در کاخ گلستان برای تماشای شمشیر بازی
مردم و مسئولان حاضر در کاخ گلستان برای تماشای شمشیر بازی
 
معاون میراث فرهنگی کشوری (آقای علویان) و همکارن وی در حال تماشای شمشیربازی
معاون میراث فرهنگی کشوری (آقای علویان) و همکارن وی در حال تماشای شمشیربازی
 
ورود شمشیر بازان خوری به محل بازی
ورود شمشیر بازان خوری به محل بازی
 
گروه نوازنده
گروه نوازندگان
 
 
shamshirbazi khoury (10)
شمشیر بازی شمشیر بازان
 
shamshirbazi khoury (11)
شمشیر بازی شمشیر بازان
 
shamshirbazi khoury (12)
شمشیر بازی شمشیر بازان
shamshirbazi khoury (13)
شمشیر بازی شمشیر بازان
 
shamshirbazi khoury (14)
عکس یادگاری پس از اجرای مراسم 28/2/1390
shamshirbazi khoury (15)
بازگشت به لارستان – ترمینال مسافربری 29/2/1390
———————————————————————————————-
گزارشی از برگزاری مراسم شمشیر بازی در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی (مرکز فارس) – شیراز:
به مناسبت اختتامیه هفته میراث فرهنگی و به دعوت میراث فرهنگی فارس، مراسم شمشمیر بازی خوری پس از اجرا در تهران این بار در شیراز و در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در 2/خرداد/90 ساعت 13:30 برگزار شد. در این مراسم که گردهمایی کارکنان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بود پس از سخنرانی رئیس سابق (دکتر بذرگر) و رئیس جدید (مهندس فعالی) و چند میان برنامه دیگر مراسم ششیر بازی خوری به عنوان پایان بخش مراسم بر روی سن سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد که بشدت مورد استقبال حضار و مهمانان قرار گرفت. همچنین در این مراسم از طرف NGO خانه فرهنگ جاودان بروشوری در مورد شمشیر بازی خوری بین حضار پخش شد.

اسامی گروه شمشیر بازی در سفر به شیراز:
1. محمد صالح (باشی) اسماعیلی 2. محمد طاهر اسماعیلی 3. فردین شمسی 4. کامران عزمی5. حامد فضلی 6. نادر فضلی 7. شهرام صالحی 8. ماشالله قطباء 9. حسین باقرزاده 10. احمد نوبخت 11.احمد کاروانی 12. شهامت رضوانی 13. عقیل عقیدت

shamshirbazi khour-shiraz (3)
سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس – شیراز – قبل از مراسم شمشیر بازی خور 2/3/90
 
shamshirbazi khour-shiraz (4)
شمشیر بازان منتظر آغاز مراسم – شیراز – سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی
shamshirbazi khour-shiraz (2)
شمشیر بازان منتظر آغاز مراسم – شیراز – سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی
 
shamshirbazi khour-shiraz (1)
شمشیر بازان منتظر آغاز مراسم – شیراز – سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی
 
shamshirbazi khour-shiraz (5)
شمشیر بازی خوری در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس – شیراز
 
shamshirbazi khour-shiraz (6)
شمشیر بازی خوری در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس – شیراز
 
shamshirbazi khour-shiraz (7)
پایان مراسم شمشیربازی با رقص شمشیر – شیراز – سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس 3/2/90
shamshirbazi khour-shiraz (8)
عکس یادگاری در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با مهندس نصیری معاون میراث فرهنگی فارس
***************************************************************************
***************************************************************************

در مورد شمشیر  بازی خوری 

پیشگفتار:

شمشیر بازی خوری یکی از میراث های اصیل معنوی ایران زمین است که با قدمتی کهن همچنان در میان مردم شهر خور لارستان رایج است و با قوت خود در عصری که زندگی ماشینی و صنعتی راه را بر بسیاری از سنت های کهن تنگ کرده، در مراسم شادی عمومی و جشن های ملی همچنان خودنمایی می کند. به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس این سنت کهن در 19 بهمن ماه 1389 در فهرست آثار معنوی کشور به شماره 182 ثبت گردید و اینک با نگاهی دیگر به این مراسم، امید است که با حمایت مسئولان محترم، این رسم اصیل بتواند روز به روز گسترش یابد و روزی فرا رسد که شاهد حضور آن در مجامع بین المللی به عنوان یکی از نمایندگان ایران کهن باشیم.

 تاریخچه:

قدمت شمشیر بازی خور به درستی مشخص نیست، اما آنچه از گفته های شفاهی کهن سالان به دست آمده احتمالاً تاریخی به قدمت شهر خور دارد. از آنجایی که یکی از اهداف برگزاری این مراسم به رخ کشیدن آمادگی نبرد و مبارزه در قالب رقص با شمشیر است، به هرحال با تاریخ خور پیوند خورده است. که تحقیق در مورد قدمت آن نیازمند توجه استادان و تاریخ شناسان است. به گفته ی شمشیربازان شمشیری که تا چند مدت پیش در مراسم مختلف استفاده می شده مربوط به 25 نسل پیش بوده که دست به دست گشته است… کلاً شمشیر بازی در عروسی ها و در دو نوبت برگزار می شود. شب اول در خانه ی داماد و صبح روز بعد در خانه ی عروس. همچنین هرگاه مناسبت ملی و جشنی مردمی راه اندازی شود معمولاً مردم خور همراه با رسم رقص محلی و چوب بازی شمشیر بازی را به عنوان جزئی لاینفک اجرا می کنند.

 روش بازی:

شمشیربازی با حضور دو شمیر باز در حلقه مردم با ساز و نغاره مخصوص به خود آغاز می شود.رسم بر این است که مراسم به احترام پیشکسوتی توسط دو کهن سال آغاز شود. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که از قدیم تا به امروز، آغاز کنندگان، شمشیربازانی با سنین بالای 70 سال بوده اند و هستند. مهارت شمشیر باز بسیار مهم است چرا که در حلقه مردم و در چند قدمی آنها شمشیرها به سرعت زیادی به حرکت در می آیند. ساز ابتدایی مراسم (کَهوال و کَرِنا) با ریتمی خاص است که همه ی حاضران متوجه می شوند که اکنون وقت شروع شمشیربازی است. آغازکنندگان مراسم با دو دستی گرفتن شمشیر و بالا و پایین کردن آن گرداگرد حلقه به آرامی می چرخند تا فضا را آماده کنند. کهن سالان می گویند حرکت آغازین هم به حرمت شمشیر است و هم به معنای به رخ کشیدن تیزی شمشیر برای حریف. سپس ریتم ساز و نغاره تغییر می کند وحرکت شمشیربازان ازحالت آرام قبلی به حالت جنگ نمایشی تبدیل می شود. با توجه به آمادگی جمع حاضر (رباعی گوها) و تشخیص نوازنده ساز از روی علامت گوینده رباعی (رُوبای roobaay) و با تغییر حرکت شمشیربازان اولین مکث به وجودمی آید. (ساز و نغاره قطع می شود/شمشیربازان دورحلقه بدون حرکات جنگی می چرخند) و سپس فردی که اعلام آمادگی کرده است با گفتن یاعلی مدد (یالِی مَدَد)  شعری را با صدای بلند به فراخور جمع حاضر با مضامین اخلاقی بیان می کند. و حاضرین در بین هرمصراع با گفتن جمله ی «پیرشوی» (دعای قدیمی ها) با او همراه می شوند. سپس نوازنده ساز باریتم خاص خود ادامه ی شمشیربازی و پایان رباعی را اعلام می کند. و مجدداً شمشیر بازان با تغییر حالت حرکات، بازی را ادامه می دهند تا در وقفه بعدی رباعی دیگری گفته شود. و به همین منوال بازی ادامه یابد. به رسم احترام شمشیربازان دیگر که منتظر بازی هستند پس از گفته شدن دو سه رباعی به نوبت وارد حلقه می شوند. تغییر جا در هنگام وقفه ی بازی در حین گفتن رباعی صورت می گیرد. درگفتن رباعی محدودیتی برای کسی وجود ندارد. گرچه براساس نظم است. که هم بین متقاضیان تقسیم شود و هم براساس اعلام آمادگی کسی است که زودتر دست خود را به نشانه ی آمادگی بلند می کند. به لهجه محلی این اشعار را رباعی می گویند اما اشعار الزاماً قالب رباعی ندارند، و معمولاً از مطلع غزلیات و سایر قالب های شعری چون دو بیتی و مثنوی و… هم استفاده می شود. اکثر رباعی ها از اشعار «محیا» شاعر جنوب و حکیم عمر خیام و اشعار محلی است. گرچه بسیاری از اشعار با توجه به لهجه خوری در حین گفتن تغییراتی می کنند. و حتی گاهی اوقات با اضافه شدن کلمات محلی در میان آنها با اصل شعر متفاوت می شود! در بین رباعی ها اشعاری در مدح پیامبر و بزرگان، در ستایش شهر و مردم خور، حتی چیستان ها (غالباً معماهای اشعار محیا)، اشعار طنز (که غالباً فی البداهه ساخته می شوند) و  گاهی هم اشعاری به شکل حاضر جوابی بین دو رباعی گو، با هدف شاد کردن مراسم (به گونه ای لطیف که به حرمت شمشیر بازی لطمه ای وارد نشود) دیده می شود. بعضی ازشمشیربازان از گیوه به عنوان نماد سپر نیز استفاده می کنند. که در این حالت یکی از پاهای شمشیر باز  یا هر دو پای وی برهنه می شود! پایان مراسم شمشیربازی معمولاً با یکی از این دو رباعی صورت می گیرد: یا علی مدد…. پیر شوی….. رفتم به نماز جمعه در وقت صلاه…. پیرشوی… سید بچه ای دیدم چون حبّ نبات… پیرشوی… سر برقدمش نهادم و بوسیدم… پیرشوی… برقبّه ی پر نور محمّد صلوات… ودربرخی مراسم از این رباعی نیزاستفاده می شود: یا علی مدد… خورشید طلوع کند به صبح دم… پیرشوی… زند به گنبد سبز محمد عَلَم… پیرشوی… بگشا کام زبان تا که توداری حرکات… پیرشوی… از فرق سر تا به کف پای محمد صلوات…

منبع: اهالی خور

تهیه کننده:

کمیته دانش پژوهان انجمن خیریه صابرین خور (ثبت:116) کمیته دانش پژوهان خور به عنوان نهادی خیریه در ارتقای سطح تحصیلات و فرهنگ، آمادگی دارد مراسم شمشیر بازی خوری را در سرتاسر ایران زمین برگزار کند.

Web: daneshpajuh-khour.blogfa.com

Email: daneshpajuh.khour@yahoo.com

تلفکس: 3333559-0781

موبایل کمیته: 09390781238

 با تشکر از همکاری های بی دریغ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و شهرستان لارستان.

6 نظرات

  1. baese eftkhar shahr khour ast

  2. شهرام صالحی

    امروز ساعت 3 بعد از ظهز با هواپیما از لار به سمت فرودگاه مهرآباد پرواز کردیم.
    مستقیم رفتیم کاخ گلستان برای آشنایی با مکان اجرای برنامه.
    از تمام استان ها اومده اند. قراره ایشاله برنامه ای متفاوت با همه اجرا کنیم.
    مهندس نصیری معاون میراث فرهنگی فارس گفتند که: «برای اولین بار است که یک رسم آئینی کهن پس از ثبت همچنان زنده و سرحال قابل اجراست.»
    انشالله میریم برای ثبت جهانی شمشیر بازی خوری
    الان همه توی هتل هستیم و منتظر شام…!

  3. عارف رفیعی

    جا دارد از همه عزیزان دست اندکار این اقدام بزرگ تشکر شود. می توان از این مراسم در ایام نوروز که مسافران زیادی به این منطقه می آیند، نیز استفاده کرد

  4. عمه سارا

    من هم این افتخار را به همشهری های عزیز تبریک می گم
    واز از همه مسئولان به خاطر زحماتشان تشکر می نمایم
    به امید افتخارات دیگر

  5. جاسم کامیابی

    من هم به عنوان يك خوري به تمامي همشهريهايي عزيزم تبريك عرض مي نماييم واميد وارم كه خبرهايي تازه تر و بيشرفت بيشتر خور و خوريها از همين وبلاك به نمايش كذاشته شود

  6. ایران مراسم

    آماده همکاری در زمینه اجرای مراسم هستیم
    لطفا از سایت ما بازدید نموده و شرایط و هزینه لازم برای یک اجرا در استان فارس را اعلام بفرمایید
    با تشکر
    09367760350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.